Saturday, January 8, 2011

3 Lagenda IT Tanpa Ijazah

1. Bill Gates (Pengasas Microsoft)








2. Steve Jobs (Pengasas Apple)

 


3. Mark Zuckerberg (Pengasas Facebook)



LONDON - Bagi sesetengah orang, ijazah yang diperolehi dari pengajian tinggi adalah faktor yang menentukan kejayaan di masa depan. Tapi bagi tiga lagenda IT dunia, ijazah ternyata bukanlah satu-satunya kunci untuk meraih kejayaan.

Tahukah anda bila nama-nama besar seperti pengasas Microsoft, Bill Gates, pengasas Apple Steve Jobs, dan Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg meraih kejayaan tanpa berbekal ijazah dari tempat kuliah masing-masing. Demikian dipetik Xinhua, Selasa (11/5/2010).


Gates dikenali sebagai orang paling berjaya di dunia dikeluarkan dari kampusnya di Harvard University. Suami kepada Mellinda ini, masuk Harvard pada tahun 1973, tapi dua tahun kemudian keluar dari kampus dan bersama temannya Paul Allen dan mendirikan Microsoft.

Lelaki yang pernah dinobatkan sebagai lelaki terkaya dunia selama satu dekad itu, akhirnya mendapat gelar Doktor Honoris Clausa dari bekas kampusnya pada tahun 2007. "Mungkin saya membawa pengaruh yang buruk," canda Gates.

Lagenda IT seterusnya, Steve Jobs diketahui 'drop out; dari Reed College. Ia hanya duduk di kampus tersebut kurang lebih kurang enam bulan. Setelah itu dia fokus untuk mendirikan Apple, NeXT Computer dan Pixar. Karya-karyanya telah mempengaruhi pembangunan dunia komputer di dunia.

Pengasas Facebook Mark Zuckerberg juga meninggalkan bangku kampusnya di Harvard. Jaringan laman sosial yang dikembangkannya telah membius berjuta-juta orang di dunia dan menghasilkan wang sekurang-kurangnya sekira USD4 juta.

Diluar nama-nama 'jagoan' IT tersebut, juga banyak bintang terkenal yang juga meraih kejayaan tanpa berbekal ijazah pengajian tinggi, sebut saja pelakon Tom Hanks, Harisson Ford, Lady Gaga, hingga James Cameron.